Committee recommends Infrastructure Bank be abolished

May 4, 2022

FOR IMMEDIATE RELEASE

Regina, SK – The House of Commons Transportation Committee has called on the government to cancel the wasteful, expensive, and inefficient Canada Infrastructure Bank.

Tabled in Ottawa yesterday, the report proves that the Bank has been an absolute failure and the committee is recommending abolishment instead of trying to fix it.

“Back in 2017, this was the Liberals’ marquee infrastructure project. The Prime Minister’s bright and brilliant new way to build the country. They hosted fancy events to brag about how successful it would be,” Scheer said.  “The Liberal government, cabinet ministers, and even the CEOs of the Bank have all made amazing claims that the $35 billion of taxpayers money at the Infrastructure Bank would be able to unlock two times, four times, even seven times the investment from the private sector,” said Scheer.

“Yet, despite these claims from the Liberals, the Parliamentary Budget Officer has confirmed that the Canada Infrastructure Bank has received no private sector investment. It has completed zero projects, paid out massive bonuses to failed CEO’s and is a complete waste of money,” Scheer said.

The committee based its recommendations on key testimony from stakeholders directly involved in infrastructure projects across the country. The committee was told that the Bank was plagued with problems around inefficiency, lack of transparency and the inability to secure private sector investment.

The Liberal government continues to defend the Bank, despite the long list of failures. In fact, despite the expert testimony outlining the Bank’s continued inability to complete a single project, Liberal MPs at committee have called on the government to continue to pour money into the department.

“The Liberals claimed that the Infrastructure Bank would get more projects built. Zero cannot be more,” Scheer concluded.

 

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Le comité recommande la suppression de le Banque d’infrastructure

4 mai 2022

POUR DIFFUSION IMMÉDIATE

Regina (Saskatchewan) – Le comité des transports de la Chambre des communes a demandé au gouvernement de supprimer la Banque canadienne d’infrastructure, qui est inutile, coûteuse et inefficace.

Déposé à Ottawa hier, le rapport prouve que la Banque a été un échec absolu et le comité recommande son abolition au lieu d'essayer de la réparer.

« En 2017, c'était le projet d'infrastructure phare des libéraux. La nouvelle façon brillante et éclatante du premier ministre de bâtir le pays. Ils ont organisé des événements fantaisistes pour se vanter de la réussite de ce projet », a déclaré Scheer. « Le gouvernement libéral, les ministres du Cabinet et même les PDG de la Banque ont tous fait des déclarations étonnantes selon lesquelles les 35 milliards de dollars de l'argent des contribuables à la Banque d'infrastructure, seraient en mesure de débloquer deux fois, quatre fois, voire sept fois l'investissement du secteur privé », a déclaré M. Scheer.

« Pourtant, malgré ces affirmations des libéraux, le directeur parlementaire du budget a confirmé que la Banque canadienne d'infrastructure n'a reçu aucun investissement du secteur privé. Elle n'a réalisé aucun projet, a versé des primes massives à des PDG qui ont échoué et est un véritable gaspillage d'argent », a déclaré M. Scheer.

Le comité a fondé ses recommandations sur les témoignages clés d'intervenants directement impliqués dans des projets d'infrastructure à travers le pays. On a dit au comité que la Banque était en proie à des problèmes d'inefficacité, de manque de transparence et d'incapacité à obtenir des investissements du secteur privé.

Le gouvernement libéral continue de défendre la Banque, malgré la longue liste de ses échecs. En fait, malgré les témoignages d'experts soulignant l'incapacité persistante de la Banque à mener à bien un seul projet, les députés libéraux réunis en comité ont demandé au gouvernement de continuer à verser de l'argent au ministère.

« Les libéraux ont prétendu que la Banque d'infrastructure permettrait de construire plus de projets. Zéro ne peut être plus », a conclu M. Scheer.

 

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